نوشته شده توسط : علی شوقی

 

رزماری یکی از معروف ترین گیاهان دارویی نزد مسیحیان است. در واقع اسم این گیاه نیز به نام حضرت مریم Mary اشاره دارد. این گیاه به حدی نزد طبقه متدین محبوب بوده که از آن همیشه در مراسم عروسی استفاده می کردند. این گیاه چند ساله و معطر از تیره نعنایان می باشد و به خانواده دو لپه ای ها تعلق دارد. معمولا شاخه های بالا رونده این گیاه تا 150 سانتی متر نیز رشد می کنند. از خواص رزماری برای سال ها در طب سنتی و موارد دارویی استفاده می شده است و از همین رو رزماری را یکی از ارزشمند ترین گیاهان دارویی محسوب می کنند.

 

خواص رزماری

تقویت حافظه

یکی از از اولین استفاده های مستند این گیاه، ریشه در خواص محرک شناختی دارد. گفته شده است که خواص رزماری به بهبود حافظه و افزایش اطلاعات و تمرکز کمک می کند. در حالی که بسیاری از این ادعاها هنوز نیاز به تحقیق و مطالعه دارند، اثرات آن بر مغز نشان دهنده افزایش حافظه است. به همین ترتیب، رزماری با تحریک فعالیت های شناختی در افراد سالخورده و افرادی که مبتلا به اختلالات شناختی حاد مانند آلزایمر یا زوال عقل هستند، مرتبط است. رزماری یک جایگزین هیجان انگیز برای داروهای شیمیایی است که اکثرا عوارض جانبی دارند.

کاهش استرس

عطر رزماری به تنهایی درمانی برای بهبود خلق و خوی، پاکسازی ذهن و تسکین استرس در کسانی که با اضطراب مزمن یا اختلال هورمون استرس دچار هستند، می باشد. شما می توانید با دود کردن این گیاه یا استفاده موضعی از برگ هایش، از چنین ویژگی هایی بهره ببرید. برای درمان آروماتراپی از اسانس رزماری استفاده می کند، اما غلظت اجزای فعال ممکن است لزوما اثرات مثبت بر روی استرس و خلق و خوی نداشته باشد.

خواص رزماری

تقویت دستگاه ایمنی

از مهم ترین خواص رزماری می توان به داشتن آنتی اکسیدان ها، ضد التهابی و ضد سرطان زا ها، اشاره کرد. این نشان دهنده حمله سه جانبه علیه بسیاری از بیماری های مختلف است که می تواند سیستم ایمنی را تهدید کرده یا آسیب به یکپارچگی بدن وارد کند. از جمله مهم ترین آنتی اکسیدان های رزماری می توان به سید رزمارینیک، اسید کافئیک، اسید بوتولیک و کارنوسول اشاره کرد. آنتی اکسیدان ها خط دوم دفاعی بدن هستند.

آنتی باکتریال

در حالی که کیفیت کلی رزماری در تقویت ایمنی به اندازه کافی چشمگیر است، این گیاه می تواند در مقابل عفونت های باکتریایی، مخصوصا گوارشی ها، ایستادگی کند. باکتری H. pylori پاتوژن خطرناکی است که می تواند زخم های معده را ایجاد کند. رزماری باعث جلوگیری از رشد این باکتری در هنگام مصرف می شود. به همین ترتیب خواص رزماری به جلوگیری از عفونت استاف که جان هزاران نفر در سال را می گیرد، کمک می کند.

آرام بخش معده

رزماری به طور سنتی توسط بسیاری فرهنگ ها به عنوان یک درمان طبیعی برای ناراحتی معده، یبوست، نفخ و اسهال استفاده می شود. اثرات ضد التهابی و تحریک کننده آن تا حد زیادی علت این ویژگی است، بنابراین اضافه کردن آن به رژیم غذایی هفته ای شما به سرعت می تواند به تنظیم حرکات روده و سیستم گوارش کمک کند.

خواص رزماری

درد را کاهش می دهد

به عنوان یک داروی ضد درد، از خواص رزماری به صورت مرهم و دوا برای درمان موضعی زخم ها و کاهش درد برای قرن ها استفاده می شده است. برای کاهش درد اندام های داخلی مانند سردرد، بهتر است که رزماری را به صورت خوراکی مصرف کنید. این گیاه یکی از اصلی ترین روش های درمان طبیعی میگرن می باشد. راهبان چینی با دود کردن عصاره رزماری در اتاق های خود از ابتلا به چنین بیماری هایی جلوگیری می کردند.

ضد التهابی

شاید مهمترین نقش رزماری به عنوان یک عامل ضد التهابی در بدن باشد. کارنوزول و اسیدهای کارنوسیک دو آنتی اکسیدان قوی و ضد التهابی هستند که در رزماری یافت می شوند که به کاهش التهاب ماهیچه ها، رگ های خونی و مفاصل کمک می کنند. این امر می تواند به درمان بسیاری از شرایط  از جمله فشار خون، نقرس، آرتریت و آسیب های ناشی از اعمال جراحی منجر شود. شما می توانید با مصرف خوراکی، از این خاصیت رزماری استفاده کنید.

سم زدایی بدن

رزماری یک نوع دیورتیک است و به همین سبب می تواند از طریق افزایش ادرار به سم زدایی بدن کمک کند. علاوه بر این، با افزایش میزان آب بدن، همچنین می تواند باعث خارج کردن پاتوژن ها، نمک، سموم و حتی چربی بیش از حد شود (در صورتی که به طور منظم مصرف می کنید).



:: موضوعات مرتبط: طب سنتی , گیاهان دارویی , ,
:: بازدید از این مطلب : 641
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 فروردين 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی شوقی


دیسک کمر

 

راهکاری جلوگیری از بروز دیسک کمر 

 
 یک جراح مغز و اعصاب گفت: ورزش منظم مانند ورزش‌های صبحگاهی، پیاده‌روی و شنا در جلوگیری از بروز دیسک کمر مناسب است؛ چرا که این ورزش‌ها به تقویت عضلات کمر و پشت کمک می‌کند.
ایسنا: دکتر تورج یزدی با بیان این که 80 درصد افراد در زندگی خود دچار کمر درد می‌شوند، اظهار کرد: در هر لحظه از زمان حدود 20 درصد افراد کمر درد دارند که مبین شیوع این عارضه بسیار بالا است.

وی با اشاره به این که شایع‌ترین علت قابل تشخیص کمر درد دیسک کمر است، گفت:‌ کمردرد شایع‌ترین شکایات بیمارانی است که در امریکا به پزشک مراجعه می‌کنند و به عبارتی ششمین عامل روز تخت بیمارستانی کمر درد محسوب می‌شود.

وی کمر درد را گران‌ترین بیماری افراد بالغ عنوان کرد و افزود: این بیماری زیان اقتصادی بسیاری اعم از دست دادن ساعات کاری و غیره را برای فرد به ارمغان می‌آورد.

دکتر یزدی با بیان اینکه علت‌های متفاوتی برای کمر درد وجود دارد، خاطرنشان کرد: این علل ممکن است خارج از ستون فقرات و حتی علت‌هایی باشد که منشا ستون فقرات و شامل صدمات استخوانی و تومورها باشند.

وی تصریح کرد: ستون فقرات از یک سری مهره‌ها تشکیل شده است که از نظر آناتومیک شامل 3 قسمت مهره‌های گردنی (7 مهره)، مهره‌های پشت (12 مهره) و 5 مهره کمر می‌باشد.

عضو هیات علمی‌دانشگاه علوم پزشکی یزد یادآور شد: ‌از آنجا که مهره‌های گردن و کمر بیشترین حرکت را دارند بنابراین به صورت خود به خودی گردن و کمر عمده‌ترین دیسک‌ها را تشکیل می‌دهند و در 2 مهره پایین کمر و 3 مهره گردن که بیشترین حرکت را دارند صدمه بیشتری به آنها وارد می‌شود.

وی متذکر شد: یک دیسک دارای یک قسمت بیرونی شامل الیاف فیبروز و یک هسته ژلاتینی مرکزی است که این هسته ژلاتینی خاصیت خون رسانی در بالغین را ندارد و با افزایش سن، آب داخل آن کم می‌شود و در نتیجه در MRI رنگ دیسک را سیاه‌تر نشان می‌دهد. این عارضه کاملا طبیعی بوده و در اثر افزایش سن به این شکل در آمده است که هیچ جای نگرانی نیست؛ چرا که بعضا برخی براین باورند که این رنگ سیاه دیسک خطرناک بوده و باید سریعا عمل جراحی بر روی آن صورت گیرد.

دکتر یزدی ضمن اشاره به وظیفه دیسک گفت: دیسک بصورت بالشتک بین دو مهره عمل می‌کند و ضربات وارده را با حالتی بالشتکی که دارد بین ستون فقرات پخش می‌کند بنابراین هر چه درتعادل دیسک اختلال بوجود آید و به قسمت ژلاتینی فشار وارد شود باعث می‌شود الیاف نتوانند هسته ژلاتینی را در خود نگه دارند و در نتیجه دیسک به سمت بیرون برجسته می‌شود. در نهایت بیماران بطور طبیعی با علامت دردهای تیر کشنده از ناحیه کمر به سمت لگن، پا و اندام تحتانی به پزشک مراجعه می‌کنند. این درد از نظر پزشکی درد مکانیکال بوده که در زمان خوابیدن، راه رفتن و ایستادن بروز می‌کند.

وی گفت: فشاری که هنگام نشستن به کمر وارد می‌شود برابر فشاری است که هنگام ایستادن به مهره‌های کمر وارد می‌شود.

دکتر یزدی یادآور شد: از آنجا که درد دیسک کمر درد مطلقی نیست بنابراین در اکثر موارد در بیماران اختلال حس در پا ایجاد می‌شود و بیماران از سوزن سوزن، گزگز، مور مور و سرمای غیرعادی در پا شکایت دارند.

وی اضافه کرد:‌ این بیماران به لحاظ کاهش قدرت پا و اختلال حس پا نمی‌توانند در قسمت مچ پا به سمت بالا حرکت کرده لذا توصیه می‌شود به محض مشاهده اختلال در قدرت پا به پزشک مراجعه نمایند؛ چرا که این علامت خطرناکی است و باید کمتر از 24 ساعت عمل جراحی صورت گیرد که درغیر این صورت بیمار بهبود نمی‌یابد.

وی استراحت را اولین گام در درمان دیسک کمر عنوان کرد و افزود: این بیماران باید چند روز به صورت مطلق همراه با مصرف دارواستراحت کنند.

وی توصیه کرد: بعضا بیماران به منظور درمان از مصرف داروهای مسکن و ضد التهاب اجتناب می‌کنند در حالی که باید جهت کاهش دردهای عصبی و بهبودی سریع‌تر و کامل‌تر از این داروها استفاده شود.

این متخصص بهبود نیافتن دیسک با استراحت، شروع شدن کمر درد بلافاصله با آغاز فعالیت روزانه پس از استراحت،‌ اختلال در حرکت پا و قدرت عضلانی اندام تحتانی را از موارد نیازمند عمل جراحی عنوان کرد.

وی یادآور شد:‌ بعضا گاهی دیسک‌ها به جای بیرون زدگی جانبی به سمت مرکز زده شده و سبب فشار به نخاع می‌شود که می‌تواند بدترین عوارض را که باعث عدم کنترل ادرار و مدفوع می‌شود را در پی داشته باشد در نتیجه این عارضه اورژانسی بوده و باید سریعا تحت عمل جراحی صورت گیرد.

وی MRI را بهترین وسیله تشخیص دیسک عنوان کرد و گفت: از آنجا که MRI برای بیماران پرهزینه است بنابراین کمتر برای بیماران تجویز می‌شود.

وی درباره جایگزینی دیسک پس از خارج کردن آن اظهار کرد: در دیسک‌های گردن سابقا قسمتی از استخوان لگن قرار داده می‌شد اما در حال حاضر مواد مصنوعی جایگزین دیسک می‌شود. از سوی دیگر، در دیسک کمر بطور معمول این کار انجام نمی‌شود چرا که تمام دیسک کمر تخلیه نمی‌شود و مهمتر آن که تخلیه تمام دیسک لازم نیست.

وی استعمال سیگار و برخی مشاغل را از عوامل تاثیر گذار در بروز دیسک دانست و توصیه کرد: ورزش مرتب و منظم مانند ورزش‌های صبحگاهی، پیاده روی و شنا در جلوگیری از بروز دیسک کمر مناسب است؛ چرا که این ورزشها به تقویت عضلات کمر و پشت کمک می‌کند.

وی استفاده از صندلی مناسب در محیط کار و استفاده صحیح هنگام بلند کردن اجسام سنگین را از توصیه‌های بهداشتی به منظور کاهش بروز دیسک کمر برشمرد.

این جراح مغز و اعصاب در پایان با بیان این که دیسک‌ بیشتر در دهه چهل زندگی بروز می‌کند، گفت: ‌مردان به لحاظ فشارهای بدنی بیشتر در معرض خطر دیسک کمر قرار دارند، بنابراین باید توصیه‌های بهداشتی را مد نظر قرار دهند. 

داروهای ضد افسردگی چه نوع داروهایی هستند؟
داروهای ضد افسردگی ، گروهی از داروها هستند که برای درمان بیماران افسرده مورد استفاده قرار می گیرند به طوری که  وضعیت روحی بیشتر بیماران افسرده با استفاده از این داروها  بسیار بهتر شده است.


عملکرد داروهای ضد افسردگی به چه صورت است؟
این گروه از داروها برخی ازمواد شیمیایی را در مغز کاهش می دهند. این مواد شیمیایی تحت عنوان نرو ترانسمیترneuro transmitters خوانده می شود. برای عملکرد طبیعی ، مغز به این نرو ترانسمیترها نیاز دارد. داروهای ضد افسردگی با قرار دادن این نرو ترانسمیترها ( مواد شیمیایی طبیعی ) در دسترس مغز،  به بیماران افسرده کمک زیادی می کنند.
آیا داروهای ضد افسردگی عوارضی جانبی نیز دارند؟
همانند سایر داروها، داروهای ضد افسردگی ممکن است عوارضی جانبی را در فرد مصرف کننده ایجاد کنند. البته کلیه افراد مصرف  کننده به این عوارض جانبی مبتلا  نمی شوند. هر نوع عارضه جانبی که فرد ، به آن مبتلا می شود بستگی به داروی انتخابی پزشک  برای فرد افسرده  دارد.
چند نوع داروی ضد افسردگی وجود دارد؟
امروزه انواع مختلفی از داروهای ضد افسردگی ساخته شده است، معمولی ترین گروه های دارویی عبارت اند از:
1- داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای

2- داروهایی که به طور انتخابی مهار کننده های سرتونینی را تحریک می کنند یا SSRIS

3- مهار کننده های مونوآمینواکسید ازMAOIS

4- سایر گروه های دارویی.

داروهای سه حلقه ای جهت درمان طولانی مدت افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد. از داروهای این گروه می توان به داروی آمی تریپتیلینAmitriptyline ( با نام تجاری الاویلElavil ) ؛ دیسیپرامین Desipramine ( با نام تجاری نووپرآمینNovopramine) ؛ ایمی پرامینImipramine ( با نام تجاری جانیمین ، توفرانیلJanimine / Tofranil) و نورتریپتیلینNortriptyline ( با نام تجاری پاملور،Pamelor ) اشاره کرد.

 

معمولترین عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی عبارت اند از
خشکی دهان ، تاری دید ، یبوست ، مشکلاتی در ادرار کردن، آب سیاه چشم، اغتشاش فکری و خستگی. این گروه از داروها علاوه بر عوارض قلبی  می توانند بر رویف شارخون و تعداد ضربان های قلب  اثر بگذارند.
گروه جدیدی از داروهای ضد افسردگی ، داروهایی همانند: فلوکستینFluoxetine ( نام تجاری:Prozac )، پاروکستین Paroxetine ( با نام تجاری : Pxil) و سرترالین Sertraline( با نام تجاری:Zolof ) هستند.

کلیه این داروها ( منظور گروه جدید داروها) تحت عنوان گروهSSRIS نامیده می شوند. عوارض جانبی داروهای این گروه از داروهای سه حلقه ای کمتراست. تعدادی از عوارض جانبی که به وسیله داروهای گروهSSRIS ایجاد می شوند عبارت اند از:

کاهش اشتها، تهوع، عصبانیت ، بی خوابی ، سردرد و مشکلاتی در رفتار جنسی. افرادی که داروی فلوکستین  (Fluxetine ) را مصرف می کنند، ممکن است علاوه بر عوارض فوق ، احساس ناتوانی و خستگی شدید ، به طوری که قدرت برخاستن از جا را نداشته باشند، ذکر کنند.

بیمارانی که داروی پاروکستین  (Paroxetine ) برایشان تجویز شده ممکن است از عوارضی مثل خشکی دهان و احساس خستگی شکایت داشته باشند و بیماران مصرف کننده سرترالین (Sertraline) نیز علاوه بر عوارض جانبی عمومی وابسته به داروهای گروهSSRIS  ممکن است از اسهال شاکی باشند.

از گروه دارویی شماره 4 و یا گروه سایر داروهای ضد افسردگی، می توان به داروهای زیراشاره کرد:
1- داروی ونلافاکسینVenlafaxine ( با نام تجاری: Effexor ) که عوارض جانبی زیر را دربیماران مصرف کننده این دارو ایجاد می کند.این عوارض عبارت اند از:تهوع ، کاهش اشتها ، هیجان و اضطراب، سردرد، بی خوابی و خستگی. سایر عوارض جانبی که به نسبت عوارض فوق کمتر معمول هستند، عبارت اند از:
خشکی دهان، یبوست ، کاهش وزن ، مشکلاتی در رفتار جنسی ، افزایش فشارخون ، افزایش ضربان قلب و افزایش میزان کلسترول خون.

2 – داروی نفازودونNefazodone) به نام تجاری : Serzone ) و عوارض جانبی : سردرد ، تاری دید ، گیجی ، تهوع ، یبوست ، خشکی دهان و خستگی .

آیا داروهای ضد افسردگی با سایر داروها، تداخل دارویی ایجاد می کنند؟
مصرف داروهای ضد افسردگی، توأم با سایر داروها، می تواند تداخل دارویی ایجاد کند. بنابراین هنگام مراجعه به روان پزشک حتماً باید او را از داروهای مصرفی خود مطلع سازید. از بین گروه داروهای ضد افسردگی ، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای با اکثر داروهای مصرفی تداخل دارویی ایجاد می کند.
داروهای ضد افسردگی گروهSSRIS می تواند اثر برخی از داروهای مصرفی را شدت بیشتری بخشد. اگر این گروه از داروها  همراه باداروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، ضد هیجان و درمان مشکلات بی خوابی مثل دیازپام مصرف شود، اثر داروهای فوق را شدت می بخشد.

سایر داروهایی که با داروهای گروهSSRIS تداخل دارویی دارند: داروهای تنظیم کننده ضربان قلب ، و دارویهالوپریدول است.

داروی ونلا فاکسین با داروهای فلوکستین ، پاروکستین و سرترالین تداخل دارویی دارد. این دارو همچنین با داروی کوئینیدین(Quinidine) دارویی که جهت درمان بی نظمی های ضربان قلب تجویز می شود، تداخل دارویی ایجاد می کند.

ونلافاکسین نیز با داروی تیوریدازین(Thioridazine) تداخل دارویی ایجاد می کند. این دارو میزان جذب ونلافاکسین (Venlafaxine)  را در بدن افزایش می دهد. مصرف داروی نفازودون(Nefazodone) توأم با داروهای تریازولام (Triazolam ) و آلپرازولام (  ( Alprazolamمیزان جذب هر دو داروی فوق را در بدن افزایش می دهد. داروی نفازودون با داروی ترفنادین (Terfenadine  ) که هر دوی داروها جهت درمان مشکلات حساسیتی تجویز می شوند، تداخل دارویی ایجاد می کند ؛ مصرف توأم ِ این داروها باعث بی نظمی ضربان های قلب می شود.

نکته مهم :
مصرف هر نوع داروی ضد افسردگی همراه با داروهای ضد افسردگی گروهMAOIS ممکن است کشنده باشد. داروهای ضد افسردگی گروهMAOIS شامل داروهای زیر است:
1- فنلزین (Phenelezine )

2- ترانیل سیپرومین (Tranyl Cypromine )

بنابراین هرگاه پزشک معالج خواست، داروی ضد افسردگی جدیدی را برای شما تجویز کند، باید قبل از شروع داروی جدید، مصرف داروی ضد افسردگی گروهMAOIS را برای مدتی قطع کنید، زیرا با این کار وقت کافی برای تصفیه کامل خون از داروی فوق وجود دارد.



:: موضوعات مرتبط: درمان های طبیعی , ,
:: بازدید از این مطلب : 562
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 فروردين 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی شوقی
گیاهان دارویی و ادویه‌جات رایجی که در کابینت موجودند می‌توانند به شما کمک کنند، همانطور که می‌توانند کیفیت و کمیت عمر شما را افزایش دهند.
 
اتاق خبر 24اگر سرمای زمستان به بدن شما غلبه کرده است، مجبور نیستید برای خلاص شدن تا گرمای تابستان منتظر بمانید! گیاهان دارویی و ادویه‌جات رایجی که در کابینت موجودند می‌توانند به شما کمک کنند، همانطور که می‌توانند کیفیت و کمیت عمر شما را افزایش دهند.

   هل

هل، ادویه‌ای است که طعمی دلچسب به چای می‌بخشد. هل سرشار از روغن‌های اساسیست که به هضم غذا کمک می‌کند، باروری را افزایش می‌دهد و قند خون را متعادل می‌سازد. در آسیا، هل از لحاظ پزشکی برای افزایش گردش خون و افزایش انرژی، بسیار ارزشمند است. همچنین هل، به بهبود آسم و برونشیت کمک می‌کند وحتی ممکن است بدخلقی را کاهش دهد.
زنجبیل

هزارن سال است مردم چین، از زنجبیل که یک ضد التهاب طبیعی است، برای تسکین درد استفاده می‌کنند. زنجبیل به کاهش حالت تهوع، آرتروز، سردرد، دردهای قاعدگی، دردهای عضلانی و همه این‌ها کمک می‌کند. همچنین می‌تواند به افزایش گردش خون کمک کند.

زنجبیل علاوه بر اینکه یک مکمل عالی برای سبزیجات، سس و شیرینی‌جات است، یک جوشانده خوش‌طعم نیز هست.
دارچین

این ادویه گرم و خوش‌طعم برای درمان انواع بیماری‌ها از قبیل ضعف، عفونت‌های احتمالی، التهاب معده، پوسیدگی دندان و درد مفاصل به کار گرفته می‌شود. دارچین خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد و قند خون را پایین می‌آورد.

همچنین دارچین به افرادی که طبع سردی دارند و به کندی گردش خون مبتلا هستند، کمک می‌کند تا سرحال شوند. ‌روی بیسکوییت صبحانه، ماست و چای خود بپاشانید.
زردچوبه

این ادویه‌ی خوش‌طعم و نارنجی اغلب در خوراک کاری پیدا می‌شود، خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی دارد. علاوه ‌براین، گردش خون را در بدن افزایش می‌دهد که این امر سبب می‌شود درون بدن خود احساس گرمی کنید.

زردچوبه، دارای ماده‌ای شیمیایی به نام کورکومین است که موجب از بین رفتن انسداد و در نتیجه کاهش کلسترول، کارکرد بهینه انسولین و محافظت از مغز می‌شود.

خاصیت ضدالتهابی آن کمک می‌کند تا درد مفاصل تسکین یابد، به‌خصوص در هوای سرد که بسیار ضروری است. شیر (بادام یا سویا شیر) را گرم کنید و یک قاشق چای‌خوری در آن زردچوبه بریزید.
فلفل قرمز

فلفل قرمز همه را سر حال می‌کند! به خاطر کاپساسینی که درآن وجود دارد، درد مفاصل را تسکین می‌دهد، التهاب را از بین می‌برد و همچنین تصور می‌شود که سبب کاهش دردهای آرتروزی، پسوریازیس و سردردهای خوشه‌ای می‌شود.

زردچوبه سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد وبه قلب نیز، کمک می‌کند. میزان کلسترول بد را پایین می‌آورد، فشارخون را به حالت طبیعی باز می‌گرداند و انسداد شریان‌ها را از بین می‌برد.
سیر

این منبع افزایش دهنده ایمنی نه تنها سرحالتان می‌کند، بلکه شما را از سرماخوردگی و آنفولانزا مصون می‌دارد. در گذشته، سیر برای تنظیم میزان قندخون و جلوگیری از بیماری‌های مربوط به دیابت استفاده می‌شد.

علاوه برآن، برای کاهش فشار خون و افزایش میزان کلسترول خوب، به کار می‌رفت. طبق نظریه‌ی شورای تحقیقات سلامت و پزشکی همگانی، مصرف روزانه‌ی نصف یا یک حبه سیر قریب به ده درصد کلسترول را کاهش می‌دهد. ممکن است دهان شما بوی بدی بگیرد، اما برای قلب شما مفید است.

به خاطر داشته باشید، خاصیت‌های این گیاهان که باعث گرمی طبع شما می‌شوند، ممکن است در درمان‌های دیگری که دریافت می‌کنید اختلال ایجاد کنند، پس قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. به‌دلیل خاصیت رقیق‌ کنندگی خون، افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند و همچنین کسانی که داروی رقیق کننده خون مصرف می‌کنند باید احتیاط بیشتری کنند.



:: موضوعات مرتبط: طب سنتی , درمان های طبیعی , ,
:: بازدید از این مطلب : 642
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 فروردين 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی شوقی

 

به نوشته الو دکتر: شاید دیدن اینکه مادر یا پدر سالمندتان که دچار یبوست شده دردآور باشد. یا این معضل گریبانگیر خودتان باشد. در این مطلب برای شما راهکارهای ساده و راحت درمان یبوست با گیاهان دم دستی را آورده ایم تا این مشکل را به سادگی رفع کنید.

 

راهکارهای اصلی و ساده برای رفع یبوست

۱خوردن یک لیوان خاکشیر صبح ناشتا

۲مخلوط یک فنجان آب کرفس با آب هویج

۳مخلوط یک قاشق غذاخوری پودر گل سرخ و یک فنجان ماست بدون چربی

۴خوردن شش عدد زیتون همراه با غذا

۵مخلوط عرق کاسنی همراه با عسل روزی یک استکان صبح ناشتا

۶هر روز همراه با غذا سبزی شوید، جعفری، کاهو، گشنیز مصرف شود.

۷صبحانه کامل خورده شود.

۸شب غذای سبک میل شود.

 

درمان یبوست با عسل

خوردن شیر و عسل روزی دو لیوان علاوه بر خواص فوق العاده ای که دارد برای رفع یبوست هم بسیار نافع است و خوردن یک قاشق مربا خوری یا غذا خوری عسل هم بعد از هر وعده غذا برای جلوگیری از یبوست بسیار موثر است.

 

درمان یبوست با موسیر

انواع سیر، موسیر و والک از جمله گیاهان ضد یبوست می باشند و کسانی که به طور دائمی مقدار کمی سیر، موسیر یا والک با غذای خود میل کنند، کمتر مبتلا به یبوست می شوند. برگ های تازه والک را می توان به همراه جعفری مانند سبزی خوردن تازه با غذا میل کرد. موسیر را می توان خشک کرده و به صورت پودر در غذا مصرف نمود.

 

سه دمنوش معجزه آسای درمان یبوست با عسل

مصرف جوشانده سبوس گندم همراه با عسل بهترین دارو برای افراد مبتلا به یبوست است که هم سهل الهضم و هم سهلالتجزیه است.

 

15 الی 20 گرم شنبلیله را در یک لیتر آب دم کرده و صاف کرده آن را با 250 گرم عسل مخلوط کرده و روزی سه فنجان قبل از غذا میل نمایید.

20 الی 40 گرم میوه تازه آقطی (یاس کبود) را در یک لیتر آب یا شیر مخلوط کنید و ده دقیقه بجوشانید و پس از صاف کردن با 250 گرم عسل شیرین کرده صبح ناشتا به فاصله نیم ساعت هر بار یک لیوان در دو یا سه مرحله از آن بنوشید.

 

درمان یبوست سالمندان با خاکشیر

سالخوردگان بدنشان کم‏آب و خشک شده و به همین نسبت روده‏هایشان نیز خشک و کم‏آب مى‏گردد و در نتیجه کمتر ترشح مى‏کند و این سببى براى یبوست آنان مى‏شود. در این مورد بهترین داروى طبیعى خاکشیر است که باید آن را کوبیده داخل استکان قندداغ کرده بنوشند. در اینجا لعاب خاکشیر روده را تر و نرم و سطح درونى آن را لیز نموده و سبب سهولت سیر مدفوع و رفع تدریجى عارضه مى‏گردد. با خوردن خاکشیر رنگ مدفوع اغلب سیاه مى‏شود.

 

درمان یبوست با اسفرزه

اسفرزه فیبر طبیعی ملین است که به سفت شدن مدفوع کمک می کند. اسفرزه معمولا برای درمان یبوست مزمن مورد استفاده قرار می گیرد و ممکن است با دیگر ملین های طبیعی و مصنوعی ترکیب شود. این دارو ممکن است عوارض جانبی هم داشته باشد از جمله:

 واکنش آلرژیک

حالت تهوع

 معده درد

 استفراغ

اسفرزه معمولا برای درمان یبوست مزمن مورد استفاده قرار می گیرد

 

بررسی یبوست در کودکان

مصرف بی‌رویه شیر می‌تواند سبب بروز یبوست شود. کودکانی که پس از ۲ سالگی مقادیر زیادی شیر در روز مصرف می‌کنند، مستعد ابتلا به یبوست هستند. بنابراین، بعد از ۲ سالگی توصیه می‌شود بیش از ۴۵۰ میلی‌لیتر شیر در روز مصرف نشود. مصرف زیاد شیر همچنین، می‌تواند کم‌خونی فقرآهن نیز ایجاد کند. با وجود این حذف کامل شیر از رژیم غذایی کودکان مبتلا به یبوست نیز صحیح نیست، بلکه باید در حد تعادل استفاده شود. در این میان، یکی از مهم‌ترین زمان‌های شروع یبوست، زمان قطع شیر مادر و شروع مصرف شیر خشک یا شیر پاستوریزه است.

 

طب سنتی در مورد یبوست چه می گوید

در طب سنتی، اعتقاد بر این است که مصرف بعضی خوراکی‌ها مثل بادمجان، عدس، گوشت‌های نمک‌سود شده، ماهی‌های شور، شیرینی، قهوه، شکلات، چای پررنگ، سبزی‌های تند، خوراکی‌های ترش و قابض مثل آبغوره، فست‌فودها و غذاهای آماده و همچنین آب یخ می‌تواند باعث یبوست شود. در مقابل، غذاهایی مثل اسفیدباج (آبگوشت جوجه یا بزغاله و گوشت‌های راحت‌هضم همراه با سبزی‌هایی مثل اسفناج و کدو و...) طبیعت گرم و تر دارند و روده‌ها را مرطوب می‌کنند. گوشت مرغ چاق و بال جوجه یا مرغ نیز باعث لعاب‌دار شدن خوراک و نرم شدن مدفوع می‌شود؛ به‌خصوص در کسانی که سوداوی مزاج هستند. از طرفی، مصرف مرغ همراه دارچین، بادام، زیتون و کرفس، شکم پر کردن آن با سبزی‌ها و همچنین آبگوشت خروس با روغن بادام شیرین به رفع یبوست کمک می‌کند. درواقع دارچین لطیف‌کننده و مقوی معده است و نفخ را از بین می‌برد. تخم کرفس نیز جاذب از معده و دافع از روده است؛ یعنی مواد زائد را از معده به سمت روده‌ها جذب و از روده‌ها به خارج از بدن دفع می‌کند. روغن زیتون هم ملین است و دل درد را برطرف می‌کند البته به شرط اینکه غذا با شعله زیاد طبخ نشود و خوراک به خوبی جا بیفتد.



:: موضوعات مرتبط: درمان های طبیعی , ,
:: بازدید از این مطلب : 542
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 فروردين 1397 | نظرات ()